Gasten willen zich speciaal voelen

Gasten willen zich speciaal voelen

Tegenwoordig zijn wij regelmatig te vinden in de horeca. Of het nu een uitgebreid diner is, een simpele pizza of een sharing-dining met hapjes op tafel, we kunnen er geen genoeg van krijgen.

Dit maakt ook dat uiteten gaan voor millennials en opkomend generatie X niet meer zo speciaal is. Je krijgt een tafel toegewezen, bestelt je drankje en krijgt (soms) uitleg over de kaart. Er wordt vervolgens een keer gevraagd of alles naar wens is en of je nog een drankje wilt en na dit ritueel rekenen we af. Spannend? Nee, niet meer. 

We willen meer!

Wanneer je ergens gewend aan bent geraakt, wordt het vanzelfsprekend. Dat is er ook met de horeca gebeurt. Je ziet een groot verschil tussen restaurants die dit begrijpen en restaurants die blijven hangen in het verouderde ritueel. Sommige restaurants weten zich te redden met een wat oudere groep vaste gasten, die dit nog acceptabel vinden. Maar de millennials komen eraan en dus moet je als restaurant met een plan voor de toekomst komen. 

Laat gasten zich speciaal voelen

Veel restaurants proberen anders te zijn door de inrichting hip te maken, een instagram-stoel neer te zetten of een selfie hoek te maken (zoals The Street Food Club in Utrecht. Wij denken dat het meer gaat om het gevoel wat je als gast krijgt bij de gerechten en vooral de medewerkers. Wie jou speciaal laat voelen, geeft jou een cadeautje. Hier zijn wij als gasten in een restaurant erg vatbaar voor en willen we meer van weten. 

Maar hoe laat je een gast speciaal voelen? Dit zit hem in kleine aandachtspunten. 

Wij gaan uit van drie basisbeginselen. Horecahelden, let op! ;-)

1. Maak het persoonlijk

Gasten willen zich dus speciaal voelen. Dit doe je door te laten merken dat jij echt blij bent dat zij er zijn. Heb jij één reservering nog open staan om 19:00 uur en lopen er precies om die tijd vier personen het restaurant binnen die aangeven gereserveerd te hebben? Zorg dan dat je de naam al weet! “Ohh, dan moet jij vast Frank zijn!”. 

Een ander voorbeeld is om een leuk kaartje op tafel klaar te zetten met hun naam (zoals bij 91Spices, Rotterdam) , of een leuke wens vanuit jouw team. Hier scoor je zeker punten mee!

2. Verbinding met het restaurant

Zit jij op een bijzondere locatie? Heb je gekozen voor een specifieke kaart? Gaat er een deel van de opbrengst naar een goed/duurzaam doel? Vertel dit! Gasten krijgen veel meer binding met jouw locatie als zij hier een beeld van hebben gecreëerd. Blijf langer hangen in het hoofd van jouw gast!

3. Maak het verrassend

Gasten kennen ondertussen het ritueel. Daarom moet het anders en verrassender. Probeer eens de vraag of alles naar wens is te vervangen door iets persoonlijks! Zoals: ‘’Is die pasta inderdaad zo lekker zoals ik had beloofd?’’ Een ander voorbeeld is om je gasten zich belangrijk te laten voelen. Ben je bijvoorbeeld bezig met een nieuw menu? Vraag dan eens of de gast jouw persoonlijke proever wilt zijn en zijn mening wilt geven.

Team Verrassingsdiner.nl weet dat de gasten van tegenwoordig op zoek zijn naar een nieuwe dimensie. Dit is de reden dat Verrassingsdiner.nl is gestart en dagelijks vele gasten weet te verrassen met onze diners. Wij werken dan ook enkel samen met restaurants die begrijpen hoe gasten anno nu verrast willen worden. 

Zeker weten dat jouw gasten zich speciaal voelen!

 

Cindy Groenestein - september 2019



AD
BNR
Entree logo
Footness logo
Misset Horeca logo
Parool logo
Sante logo
ylbb logo
Bookdinners logo